Har nu sett Fredrik Gerttens två filmer om det amerikanska fruktbolaget Dole och jag undrar vad Naomi Klein som skrev No Logo har att säga.
Jamenar… utan varumärken, utan en fruktklisterlapp på bananerna med leverantörens namn på, så kan man ju inte undvika att köpa frukt från Dole. Och de bolag som beter sig som folk kan inte särskilja sig från skitstövlarna på Dole.
Varför skulle no logo vara bra? Utan varumärken blir ju konsumenterna maktlösa. Utan Doles logga på frukten hos MAX hade ingen märkt att de köpte produkter från Dole på MAX och MAX hade inte fått mäjl från konsumenter med synpunkter på detta. MAX hade då inte agerat. Och förmodligen inga varuhuskjedjor heller.
Jag har inte läst hennes bok och efter googlat lite verkar hon mest förvirrad.
Men varumärken är ju bara en spegling av hur vi människor vill ha det. Jag tror inte det är varumärken det egentligen är fel på utan att människor inte hålls ”Accountable” för sina handlingar eller brist på handlingar.
Christian har rätt, Klein och hennes bok är så vitt jag har förstått en förvirrad sörja…
Stora företagen kommer ändå undan. Exempelvis så bojkottade Axafood DOLE ett tag men idag säljer Willys bananer från företaget ”Bajella”, som ägs av DOLE.
(se länk nedan)
http://www.trademarkia.com/bajella-75228042.html
Det är ändå inte lätt att bojkotta ett företag, trotts att loggan sitter på produkten.