No Logo bra för Dole

Har nu sett Fredrik Gerttens två filmer om det amerikanska fruktbolaget Dole och jag undrar vad Naomi Klein som skrev No Logo har att säga.

Jamenar… utan varumärken, utan en fruktklisterlapp på bananerna med leverantörens namn på, så kan man ju inte undvika att köpa frukt från Dole. Och de bolag som beter sig som folk kan inte särskilja sig från skitstövlarna på Dole.

Varför skulle no logo vara bra? Utan varumärken blir ju konsumenterna maktlösa. Utan Doles logga på frukten hos MAX hade ingen märkt att de köpte produkter från Dole på MAX och MAX hade inte fått mäjl från konsumenter med synpunkter på detta. MAX hade då inte agerat. Och förmodligen inga varuhuskjedjor heller.

3 tankar kring ”No Logo bra för Dole

  1. Christian R

    Jag har inte läst hennes bok och efter googlat lite verkar hon mest förvirrad.

    Men varumärken är ju bara en spegling av hur vi människor vill ha det. Jag tror inte det är varumärken det egentligen är fel på utan att människor inte hålls ”Accountable” för sina handlingar eller brist på handlingar.

Kommentarer är stängda.