SvT text oseriöst med rubriken ”Reinfeldt lämnar moderaterna”

Just nu står det på SvT text att ”Reinfeldt lämnar moderaterna”. Detta är i och för sig sant, men rubriken är inte skriven för att skapa klarhet och föra ut en nyhet eftersom det är en kommunpolitiker i Vetlanda vid namn Lars-Olof Reinfeldt som lämnar moderaterna och blir politisk vilde i kommunfullmäktige.

Eftersom detta inte är en större nyhet än att vilken annan moderat kommunpolitiker som helst, av flera tusen, lämnar sitt parti för att bli politisk vilde, så är det knappt en riksnyhet. Han lämnar enligt uppgift p.g.a. införandet av FRA-lagen, men det ändrar inte det faktum att denna rubriksättning av SvT text är uselt effektsökeri som inte borde förekomma i public service.

Vad är meningen med public service om de konkurrerar med kvällstidningarnas löpsedlar i kreativ och medvetet missledande rubriksättning?

5 tankar kring ”SvT text oseriöst med rubriken ”Reinfeldt lämnar moderaterna”

  1. Patrik

    Det finns, enligt SCB, 3383 personer som heter Sahlin. Det räcker för att det statistiskt sett avlider en Sahlin i månaden. Taskiga rubriker på det skulle vara möjliga.

    Att SVT har en sådan rubrik är nästan världsrekord i dålighet.

    Det finns bara 38 Reinfeldt i Sverige.

  2. Teirdez

    Men jag såg en liknande rubrik i Svenska Dagbladet igår. :/

    Fast det kanske är mer seriöst när en oberoende moderat tidning, på många sätt också ensam kvarstående representant för en seriös och någorlunda ovinklad nyhetsrapportering, sätter en tabloid-rubrik.

    Typ. Tabloid med stil.

  3. Patrik

    Rubriken i SvD var:
    ”Reinfeldt- varför går du ur moderaterna?”

    Och så var det en bild på Lars-Olof Reinfeldt, så att det svårligen kan bli något missförstånd.

    Det är inte samma sak som att på Text-TV på sitt löp har rubriken ”Reinfeldt lämnar moderaterna”.

    Men visst är det löjligt att dra på någons efternamn.

  4. Eva

    Nu var det ju politikerbloggen som började – med samma rubrik som Svt-Text, coh frågan är ju vem som är mest ”klickberoende” i sammanhanget..

  5. Fytne Inläggsförfattare

    Public service brukar slå sig för bröstet att de är förmer än annan media. Ingen reklam, mer seriöst o.s.v. Men de visar att de är precis lika dana effektsökare som alla annan media. Och om det ska vara någon poäng med public service så ska de väl vara på ett annat sätt? Är de lika dana som alla andra så kan vi lika gärna vara utan public service-media.

Kommentarer är stängda.